Începerea noului an universitar – educație „în lucru”

Publicat de dev_admin pe

Începerea noului an universitar - educație „în lucru”

începerea-noului-an-universitar---cover

Deși am avut luni întregi de pregătire și experiența unui an universitar derulat în condiții de pandemie, ne aflăm astăzi într-o situație similară celei din septembrie 2020 în ceea ce privește reglementarea pregătirii anului universitar! În acest context, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită urgentarea stabilirii modului concret de desfășurare a anului universitar, pentru ca studenții să se poată pregăti adecvat de începerea anului universitar, pentru respectarea siguranței comunității universitare, cât și pentru accesul echitabil al studenților la educație de calitate. Studenții au nevoie de predictibilitate și norme clare privind modalitatea de începere a noului an universitar, procedurile aferente procesului de cazare și normele igienico-sanitare!

Deși ne aflăm la mai puțin de o lună de la începerea anului universitar în toate universitățile din România, încă nu există un ordin de ministru comun al Ministrului Educației și Ministrului Sănătății, publicat în Monitorul Oficial al României, care să reglementeze modul de desfășurare a activității didactice în mediul universitar. Criza politică din ultimele zile nu justifică în niciun fel întârzierile existente, cu atât mai mult cu cât reglementările despre care facem referire puteau fi adoptate de Guvern și înainte de 1 septembrie. 

În ceea ce privește conținutul proiectului de Ordin de ministru comun prezentat de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății, observăm trei inadvertențe principale:

  1. Faptul că scenariul de funcționare la începerea anului universitar este stabilit de conducerea universității (nefiind clar dacă se referă la rector sau Consiliul de administrație), nu de Senatul universitar. Conform Legii 55/2020, suspendarea activităților didactice cu prezență fizică (și, inerent, desfășurarea activității în mediul online), și, în baza principiului simetriei actelor juridice, revenirea la activitatea cu prezență fizică sunt atributul exclusiv al Senatului universitar. Prin urmare, sfera de ipoteze în care decizia nu ar aparține Senatului este extrem de limitată;
  2. Faptul că nu există un termen adecvat în cadrul căruia universitățile să decidă scenariul de funcționare pentru începerea anului universitar. Considerăm că toate universitățile din România ar trebui să decidă și să publice, cel târziu cu 14 zile înainte de începerea anului universitar, scenariul de funcționare și regulile aplicabile pentru cazarea în cămine, funcționarea serviciilor auxiliare ș.a.m.d., astfel încât pregătirile să fie riguroase, inclusiv cu privire la dotarea universităților în spațiile didactice și în cămine cu materiale sanitare pentru studenți și cadre didactice; 
  3. Faptul că nu se oferă indicații de specialitate mai clare cu privire la modul în care ar trebui să se desfășoare activitățile, prin comparație cu învățământul preuniversitar. Din acest punct de vedere, este de natura evidenței faptul că autonomia universitară nu acoperă, în nicio interpretare posibilă dată textului constituțional, stabilirea unor norme igienico-sanitare. 

      Față de ultimul punct menționat, prin raportare și la decizia Consiliului Național al Rectorilor de susținere a începerii anului universitar în mod fizic, credem că în lipsa unor considerente legate de evoluția pandemiei, ar trebui să fie desfășurate cel puțin seminarele și laboratoarele cu prezență fizică (față-în-față). Pentru a putea organiza cursurile în format online (sau mai multe activități, în cazul agravării situației pandemice) este necesară adoptarea Ordonanței de Urgență lansată în dezbatere publică, care să permită organizarea de activități online și în anul universitar 2021-2022, prevederile OUG 141/2020 încetându-și aplicabilitatea odată cu finalizarea anului universitar 2020-2021. 

      În același timp, apreciem faptul că în mai multe universități s-au realizat ample consultări cu studenții cu privire la situația lor personală din punct de vedere medical, dorințele lor și potențialele obstacole pentru deschiderea anului universitar în condiții optime, fiind o practică ce ar trebui generalizată. 

      Pe lângă asigurarea predictibilității pentru studenți prin anunțarea scenariului de funcționare, alte întrebări care trebuie să își găsească răspuns prin consultarea cu studenții se referă la modul în care vor participa la activitățile didactice studenții izolați la domiciliu, studenții cu probleme de sănătate și studenții internaționali, modul în care se vor izola colectivele de studenți în cazul depistării cazurilor pozitive și cazarea în cămine.

      Pentru încurajarea procesului de vaccinare, centrele de vaccinare sugerate de ANOSR încă din aprilie 2021 trebuie operaționalizate cel puțin anterior procesului de cazare, iar diferite stimulente se pot oferi studenților vaccinați. Facem apel, în același timp, la toți membrii comunității universitare să se vaccineze pentru a crește siguranța campusurilor noastre universitare!

      Universitățile trebuie să anunțe desfășurarea procesului de cazare, condițiile în care va avea loc, numărul de locuri de cazare și numărul de studenți în cameră. Totodată, se impune informarea extinsă a studenților despre acordarea subvenției alternative de cazare în cazul regimului fizic sau hibrid. 

      Referindu-ne la membrii comunității universitare nevaccinați, care din nefericire nu reprezintă o cotă redusă, considerăm că în situația în care s-ar stabili diferite restricții prin testare periodică, ținând cont și de faptul că nu cunoaștem cât va mai dura pandemia, Ministerul Educației ar trebui să sprijine acest proces prin oferirea de teste sau să relaționeze cu Ministerul Sănătății pentru ca aceștia să fie testați de personal de specialitate, inclusiv în structuri spitalicești din subordinea MS, astfel încât să nu se creeze o povară excesivă. 

      Nu în ultimul rând, pentru studenții care din diferite motive nu pot participa la activitățile față-în-față, trebuie luată în considerare și alternativa educației online.


      0 comentarii

      Lasă un răspuns

      Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

      ro_RO