Rezumatul întâlnirii ANOSR cu ministrul Educației

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a participat astăzi, 29.01.2025, la o întâlnire cu Ministrul Educației și Cercetării, domnul prof. univ. dr. Daniel David, secretarul de stat, domnul prof. univ. dr. Gigel Paraschiv și directorul cabinetului ministrului, domnul conf. univ. dr. Răzvan Mustață, cu scopul de a discuta despre perspectivele studenților asupra priorităților și liniilor directoare de dezvoltare strategică a sistemului de învățământ superior pentru următoarea perioadă, ca urmare a adresei înaintate în data de 15 ianuarie 2025.
În cadrul întâlnirii, reprezentanții ANOSR au abordat subiecte care fac referire la o serie de acte normative subsecvente Legii Învățământului Superior nr. 199/2023 ce au fost supuse procesului de transparență decizională sau sunt prevăzute în Ordinul nr. 6072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, modificat prin intermediul Ordinului nr. 3069/2024, precum și unele de viziune asupra sistemului de învățământ superior pe termen mediu și lung. Astfel, au fost purtate discuții pe următoarele acte normative care sunt de interes în perioada viitoare:
- metodologia privind utilizarea microcertificărilor;
- metodologia pentru identificarea, descrierea, evaluarea, validarea și certificarea rezultatelor învățării obținute în contexte nonformale și informale;
- organizarea și funcționarea societăților antreprenoriale studențești;
- funcționarea și operaționalizarea registrului unic național integrat al diplomelor și actelor de studii (RUNIDAS).
Pe lângă acestea, am deschis discuția despre Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU), pentru a afla stadiul actului normativ și pentru a aduce completări suplimentare acestuia, fiind un subiect fundamental pentru dezvoltarea unor politici și programe la nivelul instituțiilor de învățământ superior în vederea creșterii retenției studenților în mediul universitar, dar și prevenirea, combaterea și reducerea abandonului acestora. Reamintim că ANOSR a transmis în data de 15.10.2024 o serie de propuneri pe proiectul de Hotărâre de Guvern pentru organizarea și finanțarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU), precum extinderea activităților prevăzute în program în vederea asigurării unei tranziții spre mediul universitar a elevilor adaptată nevoilor acestora, acomodarea studenților cu mediul academic și spațiile universitare încă din primul an, dar și consilierea și sprijinirea financiară a celor identificați în risc de abandon.
Un alt punct în cadrul discuției a vizat modificarea actelor normative relevante pentru combaterea și prevenirea hărțuirii și hărțuirii sexuale în mediul universitar. ANOSR s-a implicat activ în acest demers și a transmis în toamna anului trecut propuneri în vederea modificării actelor normative ce reglementează etica în instituțiile de învățământ superior (Legea Învățământului Superior nr. 199/2023, HG. nr. 305/2024 pentru aprobarea Codului-cadru de etică și deontologie universitară, Ordinul nr. 6869/2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de etică universitară), astfel încât acestea să prevadă admisibilitatea sesizărilor anonime, precum și sancțiuni mai nuanțate pentru fapte ce contravin normelor de etică universitară, inclusiv pentru comportamente de hărțuire și abuz.
Am abordat și tematica sustenabilității și a politicilor de mediu în instituțiile de învățământ superior, fiind un subiect cu impact la nivelul întregii societăți. ANOSR a publicat, în ianuarie 2024, o analiză privind nivelul de sustenabilitate a universităților din România, unde a fost interpretat gradul de îndeplinire a unor indicatori privind sustenabilitatea în universități.
Totodată, având în vedere răspândirea utilizării instrumentelor de inteligență artificială inclusiv în procese ce țin de educație și formare, considerăm imperativă o reglementare la nivel național a modului în care aceste instrumente pot fi folosite în contexte educaționale formale.
Toate aceste subiecte și acte normative sunt esențiale și au un impact direct în flexibilizarea și dezvoltarea învățământului superior, în vederea sporirii accesului la studii superioare pentru studenții netradiționali sau cei din alte categorii subreprezentate în învățământul universitar și pentru centrarea pe nevoile studenților, în calitate de beneficiari direcți ai actului educațional.
ANOSR își exprimă disponibilitatea de a se implica activ în definirea, reglementarea și operaționalizarea problematicilor de interes pentru studenți și destinate îmbunătățirii învățământului superior și continuă demersurile în acest sens.