Solicitările studenților și poziția privind CNATDCU, prezentate cu ocazia întrunirii Consiliului Național al Rectorilor

Publicat de dev_admin pe

Solicitările studenților și poziția privind CNATDCU, prezentate cu ocazia întrunirii Consiliului Național al Rectorilor

CNR, Cluj-Napoca [Recovered]-02

În perioada 25-27 iunie, ANOSR a participat la reuniunea Consiliului Național al Rectorilor, organizată la Cluj-Napoca de Universitatea Babeș-Bolyai, aducând în discuție și prezentând perspectiva studenților pentru numeroase subiecte relevante din învățământul superior. 

Una dintre teme discutate s-a referit la modificările propuse la Regulamentul de Organizare și Funcționare a Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), precum și la Metodologia de analizare a sesizărilor privind plagiatul în tezele de doctorat. În primul rând, în contextul în care Consiliul General CNATDCU va pune în discuție regulamentele la ședința din 6 iulie, ANOSR a semnalat faptul că modificările pot fi discutate după ce Consiliul General CNATDCU, în calitate de for de experți selectat în scopul depistării plagiatului, precizează expres și argumentat poziția sa asupra documentelor propuse și asupra activității CNATDCU, astfel încât să nu se ajungă în vreun fel la afectarea posibilității organismului de a stabili și sancționa plagiatul. În același timp, federația s-a arătat surprinsă și indignată de faptul că în discuție a fost marginal ridicată tema unui așa-zis „moment T0” pentru plagiate, în sensul unei „amnistieri”. Niciun plagiator nu poate fi amnistiat pentru furtul intelectual comis, această temă neputând reprezenta un subiect de dezbatere.

În contextul politicii ANOSR de toleranță 0 la plagiat, exprimată de-a lungul timpului prin numeroase demersuri și poziții, federația consideră că existența unei dezbateri privind reforma modului de depistare și sancționare a plagiatului, prin oferirea responsabilității primare universității emitente a titlului de doctor, cu CNATDCU având rolul unei „instanțe de apel”, poate fi purtată, având în vedere experiențe din trecut, dacă presupune concomitent responsabilizarea universităților, dar și sancționarea celor care eșuează în protecția standardelor de etică. Dezbaterea modificării se plasează pe alte coordonate în cazul acordării titlurilor de doctor, situație în care verificarea de către CNATDCU pentru respectarea standardelor nu presupune sesizarea de o persoană. 

De asemenea, apreciem faptul că s-a pus în discuție elaborarea unei strategii privind prevenirea existenței plagiatului și susținem elaborarea acesteia, fiind una dintre măsurile nerealizate dintre propunerile ANOSR în domeniul eticii și integrității academice din analiza sa „Universitățile copy-paste: fenomenul plagiatului și impostura academică în învățământul superior românesc”. 

Cu privire la măsurile relevante pentru începerea noului an universitar, ANOSR a exprimat următoarele: 

  • Necesitatea începerii anului universitar 2021-2022 în regim față-în-față, cu respectarea regulilor de siguranță. Posibilitatea unui nou val și riscul implicit al împiedicării desfășurării activităților față-în-față nu trebuie să oprească universitățile în a pregăti deschiderea anului universitar on site, să anunțe încă din acest moment această politică și să aibă cel târziu la 1 septembrie 2021 toate reglementările definitivate;
  • Reglementarea predictibilă a cazării în cămine, la capacitatea maximă de cazare, în măsura în care Ministerul Sănătății nu poate oferi argumentat motive contrare;
  • Informarea studenților și clarificarea modului în care pot obține subvenție individuală de cazare în ipoteza în care nu sunt cazați în căminele universitare; 
  • Reglementarea unor condiții în care universitățile pot opta pentru desfășurarea cursurilor în mediul online după încetarea stării de alertă;
  • Continuarea demersurilor de digitalizare a universităților, neputând considera că simpla reproducere a cursurilor în mediul online reprezintă o digitalizare, ci o simplă transmitere a informației de la clasă prin mijloace digitale;
  • Nevoia pronunțată de creștere a relevanței reale a evaluării activității cadrelor didactice de studenți, în contextul abuzurilor a căror dovadă a fost facilitată de cursurile ținute în regim online și care, dacă evaluarea ar avea semnificația necesară, ar constitui primul temei de sancționare;
  • Finalizarea demersurilor de pilotare a indicatorului din finanțarea suplimentară a universităților privind digitalizarea, propus de ANOSR și agreat în luna ianuarie;
  • Culegerea datelor și realizarea unei strategii privind dimensiunea socială a învățământului superior, cu accent pe abandonul universitar, consilierea psihologică și consilierea în carieră, având în vedere gravele probleme accentuate de pandemie pentru studenți;
  • Îmbunătățirea sistemului de formare continuă a cadrelor didactice, cu precădere creșterea numărului de sesiuni de formare privind competențe digitale;
  • Elaborarea metodologiei de recunoaștere a învățării non-formale în sistemul de învățământ superior, obligație a Ministerului Educației conform Legii 1/2011, ca prim pas concret în subiectul flexibilizării traseului de formare, temă centrală a politicilor educaționale europene prin microcredentials;
  • -Evaluarea situației universităților în rankingurile universitare prin raportare la scopul acestora și criteriile folosite, având în vedere și poziția EUA pe subiect, și prioritatea îmbunătățirii calității predării-învățării. 

ANOSR consideră că toate aceste propuneri, ca multe altele argumentate în propunerile federației, trebuie implementate cu celeritate, atât prin cooperarea între reprezentanții studenților, Ministerul Educației și universități, cât și prin integrarea în actele normative ce urmează a fi elaborate, conform anunțului Ministerului Educației, în implementarea concluziilor proiectului „România Educată”.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ro_RO