Transportul studenților? Unul dintre motivele deficitului bugetar (după calculele Guvernului)​

Publicat de dev_admin pe

Transportul studenților? Unul dintre motivele deficitului bugetar (după calculele Guvernului)

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a înaintat astăzi, 23.01.2025, o solicitare către toți membrii Guvernului pentru a abroga dispozițiile art. XXIX alin. (1) din cadrul O.U.G. nr. 156/2024 care limitează aplicarea reducerii de 90% de care dispun studenții pentru transportul intern feroviar și auto.

ANOSR a evidențiat în comunicatele anterioare aspectele pentru care adoptarea acestor măsuri, alături de plafonarea costului standard pentru fondul de burse și protecție socială, reprezintă un regres considerabil în ceea ce privește asigurarea echității sistemului de învățământ superior.

Blocajele de la ghișee, situațiile problematice și dificultățile create pentru studenți, unele incertitudini legate de interpretarea prevederilor ordonanței pentru care încă nu s-au găsit răspunsuri clare, eliminarea posibilității de achiziționare a biletelor în online și, mai mult decât atât, timpul îndelungat necesar rezolvării tuturor situațiilor menționate anterior denotă o ignoranță nejustificată de care guvernanții dau dovadă, în special raportându-ne la faptul că impactul bugetar pe care îl are această măsură asupra reducerii deficitului bugetar este infim. Aceste măsuri, care afectează toți studenții din România, adoptate în lipsa unor mecanisme de operaționalizare a prevederilor, ne fac să înțelegem faptul că deciziile executivului nu se bazează pe dovezi și analize concrete, ci pe rațiuni arbitrare.

Pentru a putea demonstra factorilor de decizie faptul că nu există argumente raționale pentru care aceste austerități ar trebui să rămână în vigoare și că reducerea studenților la transportul feroviar are un impact bugetar nesemnificativ în raport cu bugetul general consolidat și produsul intern brut (PIB) al țării, am solicitat Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), încă din data de 08.01.2025, informații referitoare la subvențiile acordate pentru transportul feroviar al studenților, astfel încât să identificăm care este impactul real al facilității asupra bugetului de stat. Cu toate acestea, pentru a evita trenarea procesului până la primirea lor, am apelat la analizarea datelor colectate de ANOSR în trecut și informațiilor ce se pot identifica în spațiul public cu privire la cheltuielile bugetare și valoarea subvențiilor acordate pentru transportul feroviar al studenților.

Atragem atenția asupra faptului că din anul 2017, având în vedere că până în 2020 studenții beneficiau de gratuitate, valoarea subvențiilor și facilităților acordate pentru transportul feroviar al studenților nu a depășit niciodată pragul de 0,1% din valoarea totală a bugetului general consolidat sau 0,03% din valoarea produsului intern brut al României. Între anii 2017-2019, când transportul feroviar al studenților era subvenționat integral de la bugetul de stat, media cheltuielilor acoperite pentru această facilitate reprezenta 0,069% din valoarea bugetului general și doar 0,024% din valoarea PIB.

Scăderea impactului bugetar prin această măsură rămâne sub semnul întrebării și dacă ne raportăm la ultimii 2 ani, 2023 și 2024. Conform datelor publicate de trustul de presă Edupedu, cheltuielile acoperite pentru subvenționarea transportului feroviar al studenților, în contextul aplicării reducerii de 90% pe toate rutele feroviare în anul 2024, reprezintă doar 0,027% din valoarea totală a bugetului general consolidat și doar 0,01% din PIB, iar în anul 2023 valoarea subvențiilor reprezenta 0,021% din buget și 0,008% din PIB.

ANOSR susține faptul că soluția rămâne în continuare abrogarea prevederilor O.U.G. nr. 156/2024 care limitează dreptul legitim al studenților de a beneficia de transport feroviar redus cu 90%, deoarece nu există niciun argument justificat pe care Guvernul îl poate susține în legătură cu menținerea dispozițiilor. Astfel, ținând cont de impactul bugetar infim, problemele create cu privire la accesarea acestei facilități de către studenți, blocajele și timpul lung de reglementare și operaționalizare a măsurilor, solicităm guvernanților retragerea măsurilor restrictive legate de reducerea studenților la transportul feroviar impuse prin ordonanța de urgență.

Toate datele și valorile utilizate pentru întocmirea analizei pot fi identificate accesând documentul de mai jos.

ro_RO
Sari la conținut