ANOSR solicită Ministerului Educației retragerea propunerilor de modificare a reglementărilor din sfera depistării plagiatului

Published by dev_admin on

ANOSR solicită Ministerului Educației retragerea propunerilor de modificare a reglementărilor din sfera depistării plagiatului

ANOSR - Adresă ME-07

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a transmis Ministerului Educației (ME) poziția sa privind modificările puse în dezbatere publică până în data de 30 iulie pentru Metodologia privind soluționarea sesizărilor cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existența plagiatului. 

ANOSR a reiterat poziția exprimată și în cadrul consultării organizate cu ocazia întrunirii Consiliului Național al Rectorilor (CNR) din iunie 2021, anume că nicio modificare nu poate fi promovată dacă afectează capacitatea de a depista și sancționa în mod eficient și energic orice plagiat dovedit în tezele de doctorat. Este esențial, într-un moment în care flagelul plagiatului a zdruncinat încredere publică în onestitatea diplomelor universitare în ansamblul lor, să nu existe niciun semn de îndoială în privința direcției corecte asumate de guvernanți.  Analiza din ultima lună a actorilor din sistem și a experților a demonstrat faptul că o serie de modificări de substanță propuse nu sunt oportune și, finalmente, ar crea dificultăți în sancționarea persoanelor vinovate. Astfel, ANOSR a solicitat retragerea propunerilor formulate de Ministerul Educației. Tocmai în linia acestei argumentații, ANOSR a semnat scrisoarea deschisă publicată în cursul zilei de astăzi. 

Pe de-o parte, având în vedere faptul că există și în acest moment perioade inacceptabile în care Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) nu oferă o soluție cu privire la sesizările de plagiat, analiza integrală (in integrum) a unei teze de doctorat, în ciuda unor critici limitate la anumite părți din lucrare în sesizare, ar prelungi durata necesară soluționării și ar crea un blocaj în activitatea CNATDCU, astfel cum temeinic s-a argumentat. În același timp, crearea unei limitări în sensul de a nu putea sesiza aspecte „cunoscute” anterior de CNATDCU este profund greșită, luând în considerare o dificilă probațiune a ceea ce „a cunoscut” CNATDCU, precum și principiul esențial că nu poate exista niciun fel de autoritate asupra unui aspect despre care, în concret, CNATDCU nici măcar nu s-a pronunțat.  Existența oricăror probe noi, indiferent de natura sau sursa acestora, trebuie să presupună posibilitatea unei noi evaluări de CNATDCU. De asemenea, majoritatea fermă în sensul respingerii acestor propuneri de Consiliul General CNATDCU este grăitoare.  

În același timp, amintim faptul că ANOSR a propus amendamente la regulamentul de organizare și funcționare al CNATDCU în vederea creșterii transparenței organismului, includerea studenților în calitate de observatori și instituirea unui termen-limită pentru elaborarea metodologiilor-cadru prevăzute de lege. Aceste propuneri ar trebui discutate în marja calendarului asumat de Guvernul României în privința modificării legislației primare în domeniul educației, cu atât mai mult cu cât etica și integritatea academică este asumată drept prioritate în „România Educată”.


0 Comments

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *

en_GB