Ce propuneri ANOSR au fost integrate în Metodologia privind organizarea și funcționarea centrelor de consiliere și orientare în carieră?

Published by dev_admin on

Ce propuneri ANOSR au fost integrate în Metodologia privind organizarea și funcționarea centrelor de consiliere și orientare în carieră?

În data de 04.04.2024 a fost publicat în Monitorul Oficial al României Ordinul Ministrului Educației nr. 4.042/2024 pentru adoptarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea centrelor de consiliere și orientare în carieră din instituțiile de învățământ superior. 

 

Având în vedere rolul esențial pe care centrele de consiliere și orientare în carieră ar trebui să îl aibă în vederea facilitării parcursului academic al fiecărui student, ANOSR a înaintat numeroase propuneri către Ministerul Educației, cu scopul de a consolida cadrul care reglementează funcționarea și stabilește obiectivele și activitățile acestor structuri.

 

Printre propunerile ANOSR integrate în metodologie se regăsesc următoarele:

 

  • Modificarea obiectivului fundamental al centrelor de consiliere, încât acestea să urmărească sprijinirea tinerilor, și implicit studenților, în a avea un parcurs educațional de succes și oportunități de angajare ridicate, încă de dinainte de admiterea la studiile universitare și până la absolvirea acestora

  • Extinderea activităților specifice de informare, consiliere și orientare pentru studenți, individuale sau de grup, astfel încât acestea să contribuie la dezvoltarea multilaterală a studenților, lista incluzând consilierea vocațională și educațională, consilierea în scop de optimizare personală, consilierea și evaluarea psihologică, consilierea în carieră și evaluarea aptitudinală

  • Includerea, în responsabilitățile centrelor de consiliere, a atribuției de a sprijini, prin activități și măsuri specifice, și monitoriza parcursul academic al studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale

  • Reglementarea posibilității studenților de a beneficia, în cadrul centrelor de consiliere, de ședințe gratuite de consiliere psihologică, individuale sau de grup, cu condiția existenței personalului specializat în acest sens și cu respectarea legislației în vigoare

  • Extinderea responsabilității centrelor de consiliere și orientare în carieră, încât aceste structuri să dețină atribuții în ceea ce privește combaterea abandonului universitar, fiind necesar ca acestea să organizeze activități dedicate incluziunii studenților de anul I în mediul academic, precum și să realizeze studii și analize periodice privind abandonul universitar și cauzele acestuia, pentru a propune măsuri specifice ameliorării fenomenului

  • Reglementarea obligativității centrului de consiliere de a colabora cu organizațiile studențești legal constituite și cu studenții reprezentanți în structurile de conducere a instituției de învățământ superior în ceea ce privește întocmirea planului anual de activități

  • Introducerea posibilității ca centrele de consiliere și orientare în carieră să organizeze întâlniri periodice cu reprezentanții organizațiilor studențești și studenții reprezentanți pentru a discuta aspecte cu privire la activitatea structurii

  • Reglementarea posibilității ca centrele de consiliere, prin intermediul instituțiilor de învățământ superior, să încheie parteneriate sau protocoale de colaborare cu organizațiile studențești, în vederea implementării planului anual de activități.

Chiar dacă putem identifica numeroase prevederi noi menite să contribuie la creșterea calității activității centrelor de consiliere și orientare în carieră și a impactului acestora, odată cu diversificarea ofertei de servicii de consiliere și activități, considerăm că este absolut necesară modificarea raportului la cel puțin 1 angajat specializat/1500 de studenți înmatriculați pentru a permite accesul cât mai multor studenți la aceste servicii. Totodată, având în vedere extinderea atribuțiilor acestor structuri inclusiv la combaterea abandonului universitar și la monitorizarea și sprijinirea studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, accentuăm necesitatea angajării personalului de specialitate, apt să desfășoare astfel de activități în mod eficient (psihopedagogi, asistenți sociali, lucrători de tineret etc.).

Salutăm deschiderea Ministerului Educației față de propunerile înaintate de federație și considerăm că noile reglementări referitoare la funcționarea centrelor de consiliere și orientare în carieră reprezintă un pas înainte spre dezvoltarea serviciilor de consiliere și sprijin pentru studenți. 

Cu toate acestea, reiterăm necesitatea de a stabili un cadru normativ axat pe nevoile reale ale beneficiarilor direcți și evidențiem faptul că îmbunătățirea calității serviciilor oferite de aceste centre trebuie să constituie o prioritate pentru instituțiile de învățământ superior.

en_GB
Skip to content