Propunerile ANOSR privind drepturile academice ale studenților (II)

Published by dev_admin on

Propunerile ANOSR privind drepturile academice ale studenților (II)

Prin intermediul campaniei „Update la drepturi”, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) continuă să prezinte propunerile înaintate Ministerului Educației în vederea elaborării noului Cod al drepturilor și obligațiilor studentului. 

Printre revendicările ANOSR din sfera drepturilor academice se numără următoarele:

  • Reglementarea desfășurării procesului de evaluare a prestației cadrelor didactice în 3 etape de evaluare semestriale (una la jumătatea semestrului, iar celelalte două la finalul semestrului, înainte și după sesiunea de examene),  stabilirea caracterului anonim al evaluării și introducerea unui sistem de sprijin și recompensare pentru cadrele didactice în funcție de rezultatele obținute în urma procesului de evaluare efectuat de studenți. Considerăm necesară includerea unei prime etape de evaluare la mijlocul fiecărui semestru pentru a oferi cadrelor didactice posibilitatea de a integra feedbackul primit de la studenți, astfel încât să-și îmbunătățească prestația, dacă sunt identificate probleme. Cele două etape de evaluare propuse la finalul semestrului au scopul de a asigura obiectivitatea procesului și de a oferi o perspectivă mai clară asupra modului în care studenții percep prestația cadrului didactic prin raportarea diferențiată la procesul de evaluare. De asemenea, propunem reglementarea explicită a caracterului anonim al procesului de evaluare pentru a încuraja studenții să își exprime liber părerile, fără teama față de posibile repercusiuni. Totodată, pentru a stimula procesul de îmbunătățire continuă a calității, susținem introducerea unui sistem de recompensare pentru cadrele didactice care au rezultate foarte bune în urma evaluării, încurajând astfel prestația calitativă, dar și un sistem de sprijin dedicat cadrelor didactice care obțin rezultate nesatisfăcătoare, pentru a le ajuta să-și îmbunătățească prestația didactică, prin metode precum: cursuri de formare, sesiuni de feedback individualizate, sprijin colegial ș.a.m.d.; 
  • Asigurarea accesului studenților la baremul de corectare după care au fost evaluați, în termen de 24 de ore de la finalizarea evaluării, acesta conținând punctajul defalcat, subiectele în format integral și variantele corecte de răspuns, respectiv grila detaliată de evaluare, studenții având posibilitatea de a contesta baremul. ANOSR a formulat această propunere pentru a elimina situațiile în care baremul nu este publicat deloc, este publicat după o perioadă foarte lungă de timp sau nu conține subiectele aferente baremului. De asemenea, oferirea posibilității studenților de a contesta baremul de corectare contribuie la asigurarea obiectivității procesului de evaluare;
  • Reglementarea metodelor alternative de evaluare pentru studenții care urmează să participe la mobilități de studiu, în cazul în care mobilitatea începe înaintea finalizării sesiunii de examene. Prevederea este formulată cu scopul de a accesibiliza și promova participarea studenților la aceste programe fără a fi descurajați de potențiale efecte negative asupra situației lor academice;
  • Asigurarea accesului studenților la software specializat pentru detectarea similitudinilor  în elaborarea lucrărilor academice. Pentru a putea acționa proactiv în ceea ce privește eliminarea fenomenului de plagiat, susținem că trebuie asigurat accesul neîngrădit al studenților la toate resursele necesare pentru ca aceștia să-și poată verifica contribuția academică proprie din lucrările redactate.

În cazul în care dorești să parcurgi integral prevederile propuse de ANOSR cu privire la drepturile academice ale studenților (art. 12 din propunerea federației pentru noul Cod al drepturilor și obligațiilor studentului), acestea sunt disponibile here.

en_GB
Skip to content