Finanțarea educației
Finanțarea educației
Introducere
Baza legislativă
Finanțarea
instituțională
Finanțarea
de bază
Coeficienți
Ramuri de știință și coeficienți
Finanțarea
suplimentară
Fondul pentru dezvoltare instituțională (FDI)
Fondul pentru situații speciale
Finanțarea complementară
Introducere
Baza legislativă
Legea Educației Naționale nr. 1/2011, art. 119:
- (1) În instituțiile de învățământ superior de stat, învățământul este gratuit pentru cifra de școlarizare aprobată anual de Guvern și cu taxă. Cuantumul taxei este stabilit de către senatul universitar, conform legii;
- (3) Instituțiile de învățământ superior au autonomie în stabilirea cuantumului taxelor și au obligația să le comunice tuturor celor interesați, inclusiv pe site-ul universității.
Structuri care se ocupă de finanțarea învățământului superior:
- Ministerul Educației (ME)
- Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS)
- Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI)
- Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior (CNSPIS)
În acest sens, universitățile își asigură finanțarea atât prin finanțare instituțională – de la bugetul de stat, cât și prin fonduri proprii – din taxele de școlarizare și alte categorii de taxe, prestări de servicii, finanțări din fonduri nerambursabile, alte surse. legii
Finanțarea instituțională
Finanțarea instituțională se face conform LEN nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și reglementările subsecvente (metodologiile de finanțare). Ministerul Educației alocă mai multe tipuri de fonduri instituțiilor de învățământ superior, pe bază de contract:
- Finanțare de bază (72%)
- Finanțarea suplimentară (26,5%)
- Fondul pentru Dezvoltare instituțională (FDI) (1,5%)
- Fondul pentru situații speciale (FSS)
- Finanțarea complementară
- Burse și alte măsuri de protecție a studenților
Finanțarea de bază
Aceasta acoperă următoarele categorii de cheltuieli:
- Cheltuieli cu personalul (CP) – „salarii pentru personalul didactic, auxiliar didactic și nedidactic, personal de cercetare implicat în desfășurarea programelor de studii, sporturi”;
- Cheltuielile materiale (CM) – „cheltuieli de întreținere și gospodărie, cheltuieli pentru materiale și prestări de servicii cu caracter funcțional, cheltuieli cu cercetarea aferente programelor de studii, obiecte de inventar, reparații curente, cărți și publicații, perfecționarea personalului, protocol, protecția muncii etc.”
- „cheltuielile pentru susținerea proiectelor educaționale și de dezvoltare a resursei umane”
- „cheltuieli cu regia instituțiilor de învățământ superior pentru desfășurarea unui program de studii”.
Finanțarea de bază se realizează pe baza unei metodologii elaborate de CNFIS și aprobate de ME, per capita.
Pentru a înțelege cum se calculează fondul primit de fiecare universitate trebuie să înțelegem diferența între studenți fizici – numărul total de studenți înscriși în învățământul superior, și studenți echivalenți unitari – ponderarea numărului de studenți fizic ai unei universități cu coeficienți de echivalare și de cost.
Finanțarea de bază se calculează ținând cont de ciclul de studii și forma de învățământ, limba de predare și ramura de știință.
Coeficienți
Lista formelor de învățământ cu coeficienții de echivalare corespunzători utilizați pentru finanțarea studenților înmatriculați într-un program de studii de licență sau de masterat.
Nr. crt. | Ciclul și forma de învățământ | Coeficient de echivalare |
I. Studii universitare de licență | ||
1 | Studii în limba română(1) | 1,00 |
2 | Studii în limba maghiară– ca limbă maternă | 2,00 |
3 | Studii în limba germană– ca limbă maternă | 2,50 |
4.1 | Studii integral în limbi de mare circulație internațională(2) | 1,50 |
4.2 | Studii desfășurate parțial în limbi de mare circulație internațională și în limba română | 1,25 |
5.1 | Studii integral în limbi de circulație restrânsă(3) | 2,00 |
5.2 | Studii desfășurate parțial în limbi de circulație restrânsă și în limba română | 1,50 |
6 | Studii desfășurate în cadrul extensiilor universitare – în afara țării | 2,50 |
7 | Studii universitare cu frecvență redusă | 0,25 |
8 | Studii universitare – învățământ seral | 0,80 |
II. Studii universitare de masterat(4) | ||
9 | Studii de masterat în limba română(1) | 2,00/1,00 |
10 | Studii de masterat în limbi de circulație internațională | 3,00/1,50 |
11 | Studii de masterat desfășurate în cadrul extensiilor universitare – în afara țării | 3,00/1,50 |
12 | Studii de masterat în limbile minorităților naționale(5) | 3,00/1,50 |
III. Alte forme de pregătire | ||
13 | Stagiu de rezidențiat | 1,20 |
14 | Pregătire preliminară pentru studenți străini (an pregătitor) | 1,25 |
15 | Activități asociate acordării gradelor didactice în învățământul Preuniversitar | 0,40 |
16 | Pregătire pedagogică suplimentară (seminar pedagogic) | 0,16 |
Ramuri de știință și coeficienți
Lista ramurilor de știință cu coeficienții de cost corespunzători, utilizați pentru finanțarea studenților înmatriculați într-un program de studii de licență sau masterat.
Cod DF | Domeniul fundamental (DF) | Cod RS | Ramura de știință (RS) | Coeficient cost | Domenii finanțare grant doctorat | Codificare |
10 | Matematică și științe ale naturii | 10 | Matematică | 1,65 | D2 | 1010 |
50 | Informatică | 1,65 | D2 | 1050 | ||
20 | Fizică | 1,9 | D2 | 1020 | ||
30 | Chimie și inginerie chimică | 1,9 | D2 | 1030 | ||
40 | Științele pământului și atmosferei | 1,65 | D2 | 1040 | ||
20 | Științe inginerești | 10 | Inginerie civilă | 1,75 | D2 | 2010 |
20 | Inginerie electrică, electronică și telecomunicații | 1,75 | D2 | 2020 | ||
30 | Inginerie geologică, mine, petrol și gaze | 1,75 | D2 | 2030 | ||
40 | Ingineria transporturilor | 1,75 | D2 | 2040 | ||
50 | Ingineria resurselor vegetale și animale | 1,75 | D2 | 2050 | ||
60 | Ingineria sistemelor, calculatoare și tehnologia informației | 1,75 | D2 | 2060 | ||
70 | Inginerie mecanică, mecatronică, inginerie industrială și management | 1,75 | D2 | 2070 | ||
30 | Științe biologice și biomedicale | 10 | Biologie | 1,9 | D2 | 3010 |
20 | Biochimie | 1,9 | D2 | 3020 | ||
30 | Medicină | 2,25 | D3 | 3030 | ||
40 | Medicină veterinară | 2,25 | D3 | 3040 | ||
50 | Medicină dentară | 2,25 | D3 | 3050 | ||
60 | Farmacie | 2,25 | D3 | 3060 | ||
40 | Științe sociale | 10 | Științe juridice | 1 | D1 | 4010 |
20 | Științe administrative | 1 | D1 | 4020 | ||
30 | Științe ale comunicării | 1 | D1 | 4030 |
Cod DF | Domeniul fundamental (DF) | Cod RS | Ramura de știință (RS) | Coeficient cost | Domenii finanțare grant doctorat | Codificare |
40 | Sociologie | 1 | D1 | 4040 | ||
50 | Științe politice | 1 | D1 | 4050 | ||
60 | Științe militare, informații și ordine publică | 1 | D1 | 4060 | ||
70 | Științe economice (doar domeniul de licență Cibernetică, statistică și informatică economică și specializările Economie agroalimentară și Economie agroalimentară și a mediului) | 1,65 | D2 | 407050; 40701020; 40701050 | ||
70 | Științe economice (fără domeniul de licență Cibernetică, statistică și informatică economică și specializările Economie agroalimentară și Economie agroalimentară și a mediului) | 1 | D1 | 4070 (fără 407050; 40701020; 40701050) | ||
80 | Psihologie și științe comportamentale | 1 | D1 | 4080 | ||
50 | Științe umaniste și arte | 10 | Filologie | 1 | D1 | 5010 |
20 | Filosofie | 1 | D1 | 5020 | ||
30 | Istorie | 1 | D1 | 5030 | ||
40 | Teologie | 1 | D1 | 5040 | ||
50 | Studii culturale | 1 | D1 | 5050 | ||
60 | Arhitectură și urbanism | 2,5 | D3 | 5060 | ||
70 | Arte vizuale (fără Istoria și teoria artei) | 3 | D4 | 507040 | ||
70 | Arte vizuale (doar Istoria și teoria artei) | 1 | D1 | 50704070 | ||
70 | Teatru și artele spectacolului | 5,37 | D4 | 507010 | ||
70 | Cinematografie și media | 7,5 | D4 | 507020 | ||
70 | Muzică (doar Interpretare muzicala) | 5,37 | D4 | 50703040; 50703050 | ||
70 | Muzică (fără Interpretare muzicala) | 3 | D4 | 507030 | ||
60 | Știința Sportului și Educației Fizice | 10 | Știința Sportului și Educației Fizice | 1,86 | D2 | 6010 |
Finanțarea de bază reprezintă de fapt „câți bani primește universitatea pentru un student” și se calculează înmulțind alocația unitară (6.346 lei conform ultimelor date disponibile) cu studentul echivalent unitar. Fondul pentru un student echivalent unitar se calculează înmulțind numărul de studenți fizici cu coeficienții prezentați anterior.
FB = AU * SEU
SEU= S * efr * crs
FB = finanțarea de bază
AU = alocația unitară (6.346 lei conform ultimelor date disponibile)
SEU = student echivalent unitar
S = numărul de studenți fizici
efr = coeficientul de echivalare
crs = coeficientul de cost
Finanțarea suplimentară
Se realizează pe baza criteriilor şi a standardelor de calitate stabilite de CNFIS şi aprobate de ME, în funcție de 4 categorii de indicatori de performanță:
C1. Predare/învățare (22%)
C2. Cercetare științifică / creație artistică (46%)
C3. Orientare internațională (12%)
C4. Orientare regională & echitate socială (20%)
ANOSR consideră că universitățile ar trebui finanțate într-o măsură semnificativă în funcție de performanțele pe care le au și de standardele de calitate pe care le îndeplinesc.
Fondul pentru dezvoltare instituțională (FDI)
FDI se adresează îndeosebi celor mai performante instituții de învățământ superior din fiecare categorie (universități centrate pe educație; universități de educație și cercetare științifică; universități de educație și creație artistică; universități de cercetare avansată și educație) și se alocă după criterii competitive bazate pe standarde internaționale. Acest fond se accesează prin concurs de proiecte, pe diverse domenii:
- Creșterea echității sociale, în vederea incluziunii sociale și sporirea accesului la învățământul superior, corelarea ofertei educaționale cu cererea pieței muncii (inclusiv cele privitoare la consilierea și orientarea în carieră);
- Internaționalizarea învățământului superior din România;
- Asigurarea funcționării în bune condiții a grădinilor botanice universitare, a stațiunilor didactice, a bazelor de practică și a altor infrastructuri de susținere a activităților didactice din cadrul universităților;
- Susținerea activităților societăților antreprenoriale studențești (SAS) din cadrul universităților;
- Îmbunătățirea calității activității didactice, inclusiv a respectării deontologiei și eticii academice;
- Susținerea cercetării de excelență din universități.
Fondul pentru situații speciale
Este la dispoziția Ministrului Educației și se repartizează instituțiilor de învățământ superior de stat care solicită sprijin pentru finanțarea situațiilor speciale care presupun cheltuieli urgente sau neprevăzute. Acesta poate fi accesat pentru a valorifica oportunitățile de dezvoltare care apar în activitatea didactică și de cercetare, sau pentru a face față unor situații speciale sau neprevăzute.
Finanțarea complementară
Este stabilită prin contractul complementar și vizează domeniile conexe procesului didactic: cheltuielile pentru subvenția cămine – cantine, fonduri alocate pe bază de priorități și norme specifice pentru dotări și alte cheltuieli de investiții și reparații.